Autista csoport

Várpalotán a Bartos Sándor Általános Iskolában, 2000-ben alakult meg az autista csoport, 6 autista gyermekkel kezdtük el a munkát. Jelenleg 8 fő a létszám. Különböző korú és nemű gyermekek kerültek a csoportba, a legfiatalabb 5, a legidősebb 16 éves.
A tantermet úgy alakítottuk ki, hogy legyen mód együtt és külön-külön is foglalkoztatni a gyermekeket. Két egyéni fejlesztőhelyiségünk és különálló konyhánk van, melyben meg tudjuk oldani a gyerekek étkeztetését, tudunk főzni a gyerekekkel s itt mindenféle konyhai munkával kapcsolatos ismeretet el tudnak sajátítatni, s ezeket rendszeresen gyakorolni. A közös teremben mindenkinek van saját íróasztala, polca, itt végzik az önálló munkákat. Ezenkívül hetente kétszer használjuk az iskola nagy tornatermét, ahol minden mozgásfejlesztő eszköz rendelkezésünkre áll. Szükség esetén használhatjuk az iskola számítógépes termét, de rendelkezünk három számítógéppel, Internet hozzáféréssel is. Mivel a gyerekek rendkívül ügyesen kezelik a számítógépet és nagyon szeretik az ezzel kapcsolatos foglalkozásokat, nagyon jól tudjuk őket ezzel motiválni, jutalmazni.
 
Az autista gyermekeknél rendkívül fontos a pontos és előre eltervezett, s megtartott napirend. Figyelembe vesszük a családban kialakult szokásokat, ezért különböző időpontokban érkeznek a gyerekek. Délelőtt az egyéni fejlesztések zajlanak: írni, olvasni, számolni tanítjuk a kisebbeket. Mivel ügyesek, kreatívak ezek a gyerekek nagyon sok kézműves foglalkozást tartunk nekik. Erre a munkára is van egy szakképzett asszisztens segítőnk. A nagyobbaknak tehetségfejlesztő foglalkozást tartunk: angol nyelvtanulásban illetve számítógépes ismeretek bővítésében támogatjuk őket. Szinte mindegyik tanítványunknak van beszédhibája, nyelvi nehézsége. Ennek kijavításában bizton támaszkodhatunk iskolánk képzett logopédusára, aki meglepően hatékony segítséget tudott nyújtani gyermekeink számára.
Délután olyan tevékenységet végzünk, melyek segítik őket abban, hogy sikeresebben beilleszkedjenek, részt vegyenek az épek társadalmában. Elvisszük őket vásárolni, postára, bankba, hivatalba. Utazunk velük tömegközlekedési eszközökön, múzeumot, bábszínházat látogatunk. Minden ezzel kapcsolatos teendőt elvégeztetünk velük például: csekket, levelet feladnak, jegyet vesznek, lyukasztanak, pénztárnál fizetnek, fagylaltot, üdítőt rendelnek.... Az iskolában tartott közös rendezvényeken is mindig részt veszünk az autista gyerekekkel, az ünnepségeket végignézzük, farsangozunk, akadályversenyen indulunk a többi iskolással közösen. Gyakoroltatjuk velük ilyen helyzetekben, hogyan várakozzanak türelmesen, csendben, hogyan álljanak sorban, hogyan táncoljanak, milyen módon oldják meg konfliktusaikat.
Fontosnak tartjuk azt is, hogy a gyerekek szabadidejét tartalmasan töltsük ki. Heti egy-egy alkalommal úszni és lovagolni visszük őket. Havonta egyszer kirándulni megyünk, szalonnát sütünk, biliárdozunk, hajókiránduláson vettünk részt, boboztunk és kipróbáltunk egy élményfürdőt is. Minden évben elvisszük a gyerekeinket egy hétre nyaralni, különböző városokba, falvakba. Mivel természetesnek vesszük, hogy az autista gyermekek is mindent kipróbáljanak, s nem zárjuk el őket a külvilágtól, ezért a szűkebb és tágabb környezet is elfogadóbbá válik az autista gyermekekkel szemben, szívesen segítenek nekik, nem félnek tőlük, szeretetteljesebben, toleránsabban fordulnak feléjük.


©Szerzői jogok: 2010 - 2017 Bartos Sándor EGYMI Minden jog fenttartva.
JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval